Göttinger Predigten

Choose your language:
deutsch English español
português dansk

Startseite

Aktuelle Predigten

Archiv

Besondere Gelegenheiten

Suche

Links

Konzeption

Unsere Autoren weltweit

Kontakt
ISSN 2195-3171





Göttinger Predigten im Internet hg. von U. Nembach

Anden Juledag, 26.12.2012

Predigt zu Matthæus 23:34-39, verfasst von Lasse Rødsgaard Lauesen

 

Hvorfor går han ikke sin vej, hvorfor bliver han stående som øjenvidne til et andet menneskes død?

Paulus stod og så på at Stefanus blev stenet til døde. Stefanus, der havde talt imod templet og loven. Straffen for det var, at vidnerne stenede ham. Det var en retfærdig dom mod den, der kunne være så tåbelig, at påstå, at Gud var blevet menneske. Den der kunne finde på at sige, at Gud det allerstørste kunne være et skrøbeligt og dødeligt menneske. Hvorfor i alverden skulle Gud blive et menneske der kan dø?

Stefanus blev stenet til døde. Han døde for sin tro. Paulus kunne ikke få øje på noget særligt den dag. Han slog blikket ned, han kunne jo ikke stoppe drabet, han kunne ikke vende om. Han fandt den røde kappe og fæstnede blikket til den. Alligevel kunne han ikke lukke ørene. Inden han nåede at holde sig for ørene havde Stefanus sagt: "Nu ser jeg himlen åben og Menneskesønnen stå ved Guds højre side." Paulus kunne høre ånden, der blev taget og stenen, der ramte den livløse krop. Han kunne se den røde kappe, der var et mærke på den, som om et dyr havde trampet på den. En hov fra et æsel det var han ikke et øjeblik i tvivl om, han havde set det før når han reparerede telte, så var der tit dyrespor på dugen, hvorfra kom æselsporet på den fine kappe?

Intet på denne dag tydede på at Paulus skulle omvende sig. At Paulus skulle blive kaldet til et særligt arbejde for Guds menighed. Paulus stod bare og så på. Hvorfor gik han ikke sin vej, hvorfor blev han stående som øjenvidne til et andet menneskes død?

OK - så lad mig fortælle hvad jeg ser og hører. Jeg ser mennesker der dør i krigen i Afghanistan, oversvømmelser, orkaner der hærger som aldrig før, jeg ser og hører forfærdelige ting. Den slags historier er der nok af. Dårlige nyheder. Nyheder som på en eller anden måde giver intensitet i denne trygge og velnærede del af verden. Når vi ser forfærdelige ting, så føler vi at livet har intensitet - uden at vi skal forholde os til vores eget liv.

Inden året er omme har også du været øjenvidne til et andet menneskes død. Hvert år oplever vi Guds død på korset - ligesom sidste år, ligesom alle de andre der dør. Vi går bare forbi - trækker på skulderen, gemmer os bag kappen. Vi er verdensmester i at stå og se på - ligesom Paulus? Forskellen er at vi spiser småkager til.

Sådan stod Paulus og kiggede på Stefanus´ død indtil Jesus så ham ind i øjenene. De øjne der så Stefanus blive stenet var ligeså blinde som vores øjne. I biblen beskrives det som om Paulus havde skel for øjenene. Da Gud så ind i Pauluses øjne, faldt skellene fra hans øjne. Gud ændrede hans navn og kurs, satte ham fri til at smide kapperne og se verden i øjnene. Paulus gik fra at være øjenvidne til at blive et trosvidne. Den tro, som er julens egentlige budskab handler ikke om det vi tror og ser, men om at Jesus tror på os. Det er når Gud får øje på dig og mig at skellene falder fra øjnene og vi smider kaffekop og småkager og tager del i livet. Jesus har afgjort sig for dig lige nu. Selvom du står og ser på uden at gribe ind.

Det er til alle os, der julenat er blevet født en frelser. Jesus kom for at omvende verden til sig. Hvad glæde er der i at Stefanus, så himlen åbne sig, hvis ikke det var for, at vi skal tro at den også er åben for Paulus og os. Og derfor slutter Stefanus også sine tale med ordene tilregn dem ikke deres synd.

Herre tilregn os ikke vores synd. Sådan beder vi på denne anden juledag. Når skellene falder fra vores øjne, når Jesus ser os og vi ser troen. Den Gud som Paulus og Stefanus fandt gemte sig ikke bag tykke mure, men lod sig føde bland syndige mennesker, for at give dem troen tilbage. Gud ønsker ikke at vi skal stå og se på. Han ønsker at vi skal finde mod og håb, at skellene skal falde fra vores øjne, at himlen skal åbne sig for os, så vi kan se at Guds kærlighed er levende iblandt os, så vi kan gå fra at være tilskuere til at blive deltagere i vores liv. Det er budskabet anden juledag, hvor også I er blevet vidner til troen gennem Stefanus død. Gå derfor hjem og lad skellene falde fra jeres øjne. Stå ikke der og se på!

Amen.

 



Sognepræst Lasse Rødsgaard Lauesen
Paarup, DK-5210 Odense NV
E-Mail: lrl@km.dk

(zurück zum Seitenanfang)