Göttinger Predigten

Choose your language:
deutsch English español
português dansk

Startseite

Aktuelle Predigten

Archiv

Besondere Gelegenheiten

Suche

Links

Konzeption

Unsere Autoren weltweit

Kontakt
ISSN 2195-3171





Göttinger Predigten im Internet hg. von U. Nembach

7. søndag efter trinitatis, 19.07.2015

Hvad er det Jesus kan se i Zakæus?
Predigt zu Lukas 19:1-10, verfasst von Lasse Rødsgaard Lauesen

 

Zakæus, Zakæus Zakæus, den grimme mand skubber mig i ryggen. Med øjne på stilke kikker vi mod Jesus, det er næsten ikke til at få øje på ham. Lad os se, hvad der sker når han kommer til byen. Måske gør han også mirakler hos os? Hov hvad er det Zakæus vil i første række, han kan tro nej, den grimme mand. Jeg er to meter og der er ingen forlommer her.

Nej hov nu begynder han også at klatre i træer den abe. Bliv endelig siddende i trækroen og se ham på afstand Zakæus din grimme mand. Vi gider dig ikke ned på jorden hos os. Kommer du ned til os andre vil du bare ind i vores hus og se hvad vi gemmer i skuffer og skabe. Du har øjne på stilke har du, så du kan få øje på det jeg gemmer for mig selv. Mine børns arv sidder du og spiser dig tyk af. Jeg hader dig Zakæus, du skal ikke stå ved siden af mig. Jeg er to meter og der bliver ikke noget at se for dig. Det har du ikke fortjent din grimme lille mand, kravl du op i dit træ og hyg dig der og gid du må falde med hoved nedad.

Jesus stopper det er mig han ser. Han løfter blikke fra jorden til mig og så op mod himlen. Halvt oppe får han øje på noget bag mig en lille grim mand, der sidder fast i Guds skaberværk. Øv så var det Zakæus Jesus fik øje på, ham der gerne ville se. Ikke engang et lille mirakel fik jeg lov at se og nu går han ind og spiser hos Zakæus. Der sidder den grimme mand og får sit ønske opfyldt. Han ville gerne se hvem Jesus er, men vil han virkelig se, eller helst sidde gemt i trækronen og betragte på afstand? Har han virkelig lyst til, at se det hele og blive set af det hele?

Hvad er det Jesus kan se i Zakæus?

Zakæus bliver set i en grad, så blikket næsten brænder. Guds blik, det blik, der ikke kan styres eller ledes på afvej. Zakæus ville se Jesus og Jesus fik øje på ham deres blik mødtes og noget sker.

Hvad gør du nu Zakæus? Nu ser han hvor grim du er. Jesus ser Zakæus og Zakæus ved hvad han ser og forsøger, at lede det blik på afveje og siger.

Se, Herre, halvdelen af, hvad jeg ejer, giver jeg til de fattige, og hvis jeg har presset penge af nogen, giver jeg det firedobbelt tilbage”.

Så ser det vel godt ud? Zakæus vil handle og se godt ud. Den gamle fedtsyl intet kan han give mig som kan gøre min sult god igen. Aldrig skal han få plads igen ved min side. Jeg kan godt sige dig den dag du dør Zakæus, så ser det ikke for godt ud for dig. Husk historien om Lazarus i Abrahamskød, din grimme mand, hvad var det nu den rige hed Zakæus!!!

Hov nu siger Jesus, at i dag er der kommet frelse til Zakæus hus. Jesus magter det jeg ikke magter, at tilgive den grimme mand og fortælle ham, at han også høre til hos Gud. Høre til hos Gud ned på jorden i livet, der hvor han kan forsøge, at gøre det godt igen det han har gjort mod sine naboer. Der hvor han skal arbejde på at genskabe tilliden og troværdigheden, der hvor vi alle vil blive ved med, at se ham som en grim lille mand. Gud så noget andet end os, da han blev gæst hos netop det menneske der ville se, men endte med at blive set. Set i en sådan grad, at livet tog en ny drejning, da Zakæus så hvad han havde gjort.

Zakæus var mere end summe af sine gerninger og det er du og dig der på to meter også. Dig som holdt ham uden for fælleskabet uden at se at, der var mulighed for omvendelse i Zakæus. Du så ikke, at de kærlige ord du bruger når du taler med dine børn var de samme ord, der kunne åbne Zakuæs hjerte, dør og pung. Jesus så det og Zakæus så sig selv og blev flov, men er du også det?

Lad os håbe at Gud også kikker på os på den måde, at han får øje på mennesket. Ikke bare ser det vi har gjort, men også har blik for det vi kunne komme til at gøre.

Vend vores blik og liv mod dig og lad os få øje på det gode i selv en grim lille mand som Zakæus. Lad os holde kontakten, øjenkontakten og håbe på at Gud vil se os i øjnene og give os det vi ikke selv kan give os, en værdighed til at gå ud i livet igen og forsone os med vore naboer. Skynd dig nu at gå, Zakæus!

Amen

 



Sognepræst Lasse Rødsgaard Lauesen
DK-5000 Odense C
E-Mail: lrl(at)km.dk

(zurück zum Seitenanfang)