Markus10,13-16

Markus10,13-16

Første søndag efter helligtrekonger | 07.01.24 | Markus10,13-16 | Lasse Rødsgaard Lauesen |

Børn er uopdragne!

Der kan stadig findes gavepapirstumper de mærkeligste steder i huset efter jul. Det kommer fra gaver, der er blevet fået op og taget i brug med det samme. Det var ikke mig, mere skal jeg vist ikke sige, før i har gættet hvem der har gjort det. Børn er uopdragne, det kan vi da blive enige om, selvfølgelig i større eller mindre grad. Ikke desto mindre er børn uopdragne, indtil vi får draget dem op til hvor vi er. De skal lære, at opføre sig ordentligt og sige tak, det er desværre ikke medfødte egenskaber. Opdragelsen er forældrenes pligt, så vi kan holde ud, at være sammen med børnene når de bliver voksne. Dagens evangelium er pakket ind i kristen opdragelse, Jesus har lige undervist i sit syn på skilsmisse og efter mødet med forældrene kommer der en rig mand, der gerne vil have evigt liv og spørger hvad han skal gøre? Jesus underviser altså i hvad der skal gøres og ikke gøres, hvis man er kristen.

Var Jesus aldrig blevet standset uden for døren af forældrene i dag, kunne vi have troet, at kristendom var et spørgsmål om opdragelse, men det blev han heldigvis. Og ordene falder til disciplen, at den, der ikke modtage Guds rige ligesom et lille barn, kommer slet ikke ind i det.  Her drejere det sig ikke om opdragelse, men om at følge børnene ind i Guds rige. Så hvordan modtager vi Gudsrige, ligesom et lille barn, så vi kan komme med ind? Måske kan vi brugen juleaften som eksempel og se på hvordan voksne og børn modtager gaver.

Den voksne får sin gave i skødet, binder sløjfen op, ruller båndet pænt sammen og lister tapen op, så papiret kan genbrugers selvfølgelig. Den voksne finder gaven og udbryder straks: Tusind tak, den er jeg glad for. Og giveren svarer: Den kan byttes, den kan byttes. Det er så godt og rigtigt alt sammen, men prøv at høre efter tusind tak kan siges på mange skuffede måder. Selv det vi erklære vi er rigtig, rigtig glad for bliver byttet og vekslet til noget andet.

God opdragelse gør os til bedre mennesker end vi egentlig er, mens ærlighed gør os til dem vi er. Så tænk hvis vi bare var helt ærlige og i stedet for tak, svarede, til udsagnet om at den kan byttes: Det er lige hvad den skal. Måske ville ærligheden udrydde de marineblå sokker helt juleaften. Så hvad tror du Gud forventer af os voksne god opdragelse eller ærlighed?

Nu til barnet, der river gaven ud af hånden på giveren, og med stor begejstring flår papiret af. Papiret kastes til siden og båndet rives væk og kassen åbnes og gaven tages i brug straks. Der er ingen der når, at sige den kan byttes, for det kan den ikke længere. Der bliver ikke lagt meget i bedsteforældres og butiksansattes møjsommelige indpakningen. Det er glæden over gaven, der fylder. Midt i det hele kan man høre sig selv sige: Kan du huske at sige tak. Den voksne ved, at gaver skal modtages med tak, for ellers bliver giveren ked af det. Barnet derimod modtager gaven for sin egen skyld med den glæde der følger med. Det er altså ikke med tak og god opdragelse vi skal modtage gudsrige, men som børn med spontan glæde.

Var der nogen af jer, der så hvad der var i gaven? Årets julegave er altid i kirken Jesus, der i det nye kirkeår følger os med sine mange fortællinger om Gud og os. Det går altid på en anden måde end vi regner med, men det går alligevel. Som i dag, hvor Jesus tager de små børn i favnen lægger hænderne på dem og velsigner dem. Det havde disciplene ikke lige regnet med havde i? Og da slet ikke, at Guds rige er de små børns. Guds søn rør altså ved børnene og velsigner det liv de vokser op til også selv om de er uopdragne. Han er med dem alle dage også når de engang gerne vil have livet byttet og er skuffede, så er de velsignet alligevel. For det Guds rige, der er deres, er større end alle andre fællesskaber. Det skal vi modtage ikke med taknemmelighed, som om vi fedter for flere gaver, men præcis som barnet med glæde for på ingen anden måde kan Gudsrige modtages. Så flå du bare papiret af og kom igang med, at bruge gaven. Amen

PS: Hvad du skal bruge gaven til? Det skal du da selv finde ud af i den uge der kommer. Amen igen.

Sognepræst Lasse Rødsgaard Lauesen

Paarup Kirke

DK-5000 Odense

E-Mail: lrl(at)km.dk

de_DEDeutsch