Johannes 21,15-19

Home / Bibel / Neues Testament / 04) Johannes / John / Johannes 21,15-19
Johannes 21,15-19

Du bliver fundet | Første søndag efter påske | 07.04.2024 | Johannes 21,15-19 | Lasse Rødsgaard Lauesen |

Vi møder Peter i hans gamle liv. Han er ved Tiberias sø, den han kendte så godt fra dengang, før alt det med Jesus skete. Han tænker sikkert, hvis han havde været fisker før, så kunne han blive det igen. Det var måske hans kald i livet og sådan, der kom mad på bordet. I det gamle liv var der ingen forventninger om tegn og under og en skare, der altid vil have mere, end de kunne give. De sidste tre år havde han fulgt Jesus, og der var sket forunderlige ting, men det hele virkede, så uvirkeligt her ved søbredden. Han havde virkelig troet, at nu ville alting blive anderledes, endelig ville verden blive, som den burde. De syge var blevet raske, de sultne mætte og Gud havde rørt deres hjerter, når Jesus talte, og der var ingen tvivl; Jesus var vejen, sandheden og livet, men i påsken ændrer tingene sig.

Nu stod Peter i hvert fald her igen og så ud over Tiberias sø, og alt var ved det gamle. Kroppen havde hurtigt fundet tilbage i rytmen og livsstilen som fisker. Nogle af de andre talte med ham om de samme ting som for tre år siden. Det, der var sket, kunne måske lige så godt ikke være sket. Måske kunne han leve videre, som han plejede, eller kunne han nu det? Han passede i hvert fald ind her og skulle ikke forklare, hvorfor det hele ikke rigtig var blevet til noget. Det var der alligevel ikke meget, der gjorde her; mad på bordet i dag var sådan lykken var. Hele tre gange havde Peter fornægtet Jesus og det liv, de havde haft sammen, og nu stod han her ved søen og var tilbage ved udgangspunktet.

For sådan er det også at være et menneske; en gang imellem er det os, der bliver slået hjem og os, der svigter det, vi i grunden tror på. Vi kan miste troen og som Peter tænke: var det sandt, det vi troede på engang? Peter er et menneske, der er i tvivl. Han ved ikke, hvilken vej han skal gå i livet, og som det menneske bliver han en af os. Måske skammer han sig over, at han fornægtede Jesus, måske ved han bare ikke, hvordan det Jesus sagde og gjorde, skal blive til en ny bevægelse. Det ved vi ikke, men vi kender godt både skammen og fortvivlelsen, der opstår, når det er os, der skal forsøge at få evangeliet til at blive en del af vores liv.

Det, vi oplever i dag, bliver til det tredje tegn for den kirke, Peter skal grundlægge. Inden da kommer Peter og de andre på en fisketur, hvor de ikke rigtig fanger noget. Da de kommer i land, møder de en mand, der opfordrer dem til at kaste nettet ud igen. En opfordring vi som mennesker vel tit har brug for; at nogen tror så meget på os, at vi i den tro kan kaste nettet ud og prøve igen. At den mand var Jesus, så de først på afstand ude på søen med nettet fyldt af fisk. De genkender ham som Jesus, og de spiser sammen med ham. Jesus var der endnu for Peter midt i hans gamle liv som fisker. Og det hele bliver et tegn på, at Jesus nok skal finde os mennesker i den hverdag, vi lever i.

Jesus havde ikke sagt noget om Peters svigt, mens de havde spist sammen. Det kommer først senere og ikke som en bebrejdelse, men i ordene: Simon, Johannes søn elsker du mig mere end de andre. Jesus bruger ikke det navn han havde givet Peter, men Simon det navn han havde haft, da Jesus fandt ham første gang. Og Peter svarer fra sit gamle liv, at han har ham kær, kærligheden er altså intakt, og de har fundet hinanden.

Jesus kommer Peter i møde, og tre gange får han lov at sige, at han elsker ham. Det er så mange gange, så Peter bliver bedrøvet over, at Jesus bliver ved med at spørge. Måske gør Jesus det, fordi Peter også selv skal have lov til at tro på ordene. Han elsker faktisk Jesus så meget, at han vil gå i døden for ham, og den kirke vi er samlet i. For traditionen fortæller os, at Peter blev korsfæstet med hovedet ned ad i Rom. Peter er den eneste klippe kirken har; et menneske der har brug for at blive fundet i hverdagen og få tilgivet sit svigt. Evangeliets budskab er derfor, at Jesus er der, hvor du tror, du er slået hjem. Det er der, du bliver fundet og får en mulighed mere for at følge Jesus i dit liv. Det budskab er så godt, at det ikke kun bliver fortalt til Peter, men også til dig. Ordene finder os jo i dag og sender os hjem med budskabet om at følge Jesus og leve i tro frem for i mistillid, i håb frem for i tomhed og i kærlighed frem for ligegyldighed. Amen

Sognepræst Lasse Rødsgaard Lauesen

Paarup Kirke

DK-5000 Odense

E-Mail: lrl(at)km.dk

de_DEDeutsch